Kossuth Rádió, Vendég a háznál, 2003.05.24.

 

Énekes, verses foglalkoztató könyv óvodás korúaknak, 4-tõl 7 éves korig. Miért tartottad fontosnak, hogy egy ilyen füzetecskét elkészíts?
- Mikor hozzám jöttem, hogy egy Okosfüzet lesz, és ezt zenei oldalról közelítsem meg, egy kicsit meglepődtem.
R.: - A szerző, Hegedűsné Tóth Zsuzsanna.
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - De aztán, mivelhogy az az én elképzelésem, hogy a zene, az komplex valami, annyira komplex, hogy minden benne foglaltatik, így aztán valahogy eljutottam oda, hogy valóban az okosságot is vehetjük alapul. Hiszen a zenén keresztül annyi minden árad a gyerekek felé, hogy ezáltal õk többek lesznek. És ahogy a szülők mondják, hogy okosabb lettél.
R.: - Ugyan a zenéről beszélünk, de ebben a füzetben képek vannak, amit a gyerekek kifesthetnek, versek, mondókák vannak, és mindössze egyetlen egy oldalon találtam kottát, ahol egy nóta le van kottázva. Tehát nem igazán a zenéről szól.
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Igen. Hát, sajnos több kudarcélményt is meg kellett már élnem ilyen szempontból, és kiadók vezetői azt mondták nekem, hogy hát Forrai Katalin könyvét sem lehet ma már eladni, mert az anyukák nem tudnak énekelni, és nem veszik meg. Itt nincs igény Magyarországon a zenére.
R.: - Az anyukák nem tudnak énekelni?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Hát azt hiszem, hogy talán félig-meddig igaz is. Vagy talán nem mernek. Nem annyira intenzív a mai zenei képzés, az általános képzés, hogy az bátorságot adjon később a szülőknek, pedig hát szerintem ez lenne a legeslegfontosabb, hogy a szülő zenén keresztül mondókázva akár vegye föl a kapcsolatot a gyerekkel.
R.: - Ez a könyv segít egy-egy anyukának?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Én azt gondolom, hogy ez a kiadó úgy próbálta megfogni az anyukákat, hogy ezek a kiszínezhető rajzok lennének az elvezető utak a szülőkhöz és a gyerekekhez. Mert a gyerekek szeretnek kézimunkázni, szeretnek ügyeskedni. Szeretik, ha okosnak hívják őket. A mondókákban benne vannak olyan tartalmak, olyan mondanivalók, amik okossá teszik őket, akár matematikai mennyiségi fogalmak, vagy téri viszony fogalmak kerülnek elő ezekben a szövegekben, és ez félig-meddig meg is jelenik a rajzokban. Így aztán a gyerek is ráismerhet a rajzon keresztül arra, hogy mit is mond neki a mondóka vagy dal. És a szülő pedig a rajz kapcsán talán megveszi gyermekének ezt a füzetet.
R.: - És hogy jön ide a zene?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Ez az első lépés talán azt hiszem, hogy egyet-egyet belecsempészni, és aztán hát, hogyha eljön annak az ideje, amikor én közvetíthetem is a zenét, illetve ezért tartom én az aktív szülés központban a 0-tól 3 éves korig a Zenei Bóbita foglalkozásokat. Mert úgy gondolom, hogyha én ott megnyerem a szülőket az ügynek, annak, hogy bárhogy énekelnek, de énekeljenek és vegyék föl rajta keresztül a gyerekekkel a kapcsolatot, akkor már az óvodás korban minden további nélkül otthon is megvan a zene.
R.: - Aktív szülés program. Ez olyan nagyon modern kifejezésnek tűnik, de mit takar?
Horváth Éva: - Ez egy nagyon komplex program, amely magában foglalja a mozgást, magában foglalja a zenét, magában foglalja azokat a tényezőket, amire a kismamák készülődnek a szülésre.
R.: - Ez a terhesség alatt a felkészülés a baba fogadására, nagyjából ezt jelenti?
Horváth Éva: - Így van, igen, igen, ezt jelenti, így van.
R.: - Horváth Éva.
Horváth Éva: - Terhesség alatt a lelki felkészülődésen keresztül, vagy azon túl vannak még mozgásprogramok, illetve vannak relaxációs programok, amelyeken keresztül a kismamák jobban fel tudnak készülni a terhesség, a szülés időszakára. Illetve azután is szeretnénk figyelemmel kísérni azokat a mamákat, akik részt vettek nálunk a tanfolyamon, ill. másokat is, hogy ne legyenek egyedül. Hiszen az nagyon fontos ugye két oldalról is, hogy a mama jó legyen a bõrében, ezért jó, ha vannak olyan programok, a mivel a babával együtt elmehet, eljárhat, együtt végezhet, és együtt csinálhat, illetve a babának is nagy jó, hogyha a mama jól van, hiszen egymás felé könnyebben, és jobban tudják közvetíteni azt a fajta jó érzést, ami mindkettőjük számára nagyon fontos.
R.: - Amíg a mama tornázik, mit csinál a baba?
Horváth Éva: - Amíg a mama tornázik, addig a babák rettentően jól érzik magukat. A legkisebbek akkor a szőnyegen játszanak, különböző játékok vannak körülöttük. Erre figyelik a mamájukat, hallgatják a zenét, hiszen a torna, az zenére működik. Tehát, már itt eleve egy újabb olyan élmény éri a babákat is, és a mamákat is, ami nagyon jó az õ fejlődésük szempontjából. Hiszen állandóan új élmények, új hangok, új mozgások, bármi. Ahogy fejlődnek tovább, ezek a babák egyre jobban kinyílnak, hiszen állandóan késztetve vannak arra, hogy forogjanak és mozogjanak, megnézzék, hogy mi történik körülöttük, és ez egy nagyon-nagyon jó közösséget tud létrehozni a mamák részéről is.
R.: - Hány éves korig tart ez az aktív szülés program?
Horváth Éva: - 4 éves korig nyugodtan jöhetnek a mamák. Illetve már vannak olyanok is, akik a második vagy harmadik babájukkal, vagy gyerekükkel érkeznek. Tehát, gyakorlatilag elég hosszú időn keresztül tudjuk végigkísérni az életüket.
R.: - A zenei nevelést el kell kezdeni már bölcsődés korban?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Igen, és azt hiszem, az óvóképzőn megrökönyödtem, amikor annak idején azt mondták nekünk hallgatóknak, hogy bizony a szülőket kéne nevelni. Kéne egy szülők iskoláját létrehozni. Akkor én nagyon úgy éreztem, hogy ez engem szíven ütött, merthogy a szülőnek joga van eldönteni, hogy mit és hogyan csinál. De bármennyire is, ma úgy változik a világ, hogy nem baj, hogyha egy utat kijelölünk nekik, és aki szeretne föllép erre az útra és jön velünk a zene világába. Aki pedig nem érez erre fogékonyságot, õk pedig nem jönnek a mi foglalkozásainkra.
R.: - De azok nem veszítenek, akik nem jönnek?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Veszítenek, de én csak egy vagyok a sok közül. Ugyanakkor most, hogy az ELTE-nek járok a pedagógia szakára, ezt is tűztem ki magam elé célul, hogy itt tudományosan is bebizonyítsam azt, hogy ezek a gyerekek, akik kiskoruk óta ilyen zenei légkörben nevelődnek, sokkal könnyebben illeszkednek be a közösségbe, akár az óvodai közösségbe. Sokkal előrébb vannak beszédfejlődésben, mozgásfejlődésben, sokkal értelmesebbek, nyitottabbak a világra. És olyan szókinccsel rendelkeznek, amit nem is értenek a többiek, akiknek a gyerekeik nem járnak ilyen foglalkozásra. Tehát õk szívják, szívesen szívják magukba a szavakat, a kifejezéseket, amik áradnak feléjük a mondókákból és dalokból. A füzetben ugyan kevés dal van, de a kis korosztálynak mondóka, és dal ugyanaz. Ugyanazt közvetíti ritmikájában, hanglejtésében, ugyanúgy közel áll a gyerekekhez a vers is, mint a dal is, illetve jó megoldásnak tartom kiadásoknál azt, hogy a dallamokat leírják kotta nélkül is. Így nem bizonytalanodik el a szülő, hogy ezt el tudom-e énekelni, hanem ott áll mellette szöveg formájában is.
R.: - A gyerek nem hallja a különbséget egy mondóka és egy dal között?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - A kicsi gyereknek nem fontos. A kicsi gyereknek az a fontos, hogy minél több hangintervallumban beszéljünk hozzá, minél jobban sugározzuk a szeretet, ami árad a mondókánkból és belőlünk, és minél több mozgást és cselekvést biztosítsunk számára. És ezáltal õ maximálisan fejlődik, és nagyon jól érzi magát. És egy harmonikus, kiegyensúlyozott gyerek lesz, aki fogékony lesz a zenére is. És ha éppen a szülő nem tudja neki megadni, de esetleg az óvónő megadja, vagy bárhol máshol érik ilyen hatások, biztos, hogy arra ugyanolyan fogékony lesz. 

 

További infó    Programok, tanfolyamok    Ízelítő    Vissza a kezdőlapra    Ajánló    Levelezés